Gisslan

Författare: Nina Bouraoui
Översättning: Maria Björkman
Originaltitel: Otages
Bandtyp: Danskt band
Sidantal: 180
Utkom: Mars 2020
ISBN: 9789186497750

I sin roman Gisslan målar Nina Bouraoui ett inträngande  porträtt av en kvinna som har brutit med sin omgivning. Sylvie Meyer, femtiotreårig, nyskild tvåbarnsmor, fackligt ombud på det företag hon varit anställd på i drygt tjugo år, håller en natt sin chef gisslan på hans kontor. Ansikte mot ansikte, driven av ett begär att få uttrycka den verkliga orsaken till sitt handlande, försöker Sylvie sätta ord på den våldsamhet som har slagit rot i henne och fått henne att skrida till verket. I den öppna handväskan ligger den vassaste kökskniven,  tänkt att användas för att sätta skräck i den person som i månader försåtligt utnyttjat hennes förtroende för sina egna syften.

Gisslan bygger på en kort teaterpjäs med samma namn som Bouraoui skrev 2014. Gisslan är en omskakande text om maktlystnad och psykologisk och sexuell utpressning i vår tid.


Recensioner

»Författaren har en alldeles egen röst, som översättaren tar väl till vara. Barns utsatthet i familj och samhälle gestaltas drömskt och poetiskt men också våldsamt. Himlen över taket är en fascinerande bok som trots svärta inger hopp.»

Btj-häftet om Himlen över taket

»Massvåldtäkterna, det hårda arbetet, den vattniga soppan skjuts in i texten i ett febrigt flöde. I övrigt är språket återhållet, registrerande. Jag gillar den pendlingen i rytm och tilltal.»

Kulturnytt, P1 om Jag lever och du hör mig inte

»Vi har således på svenska introducerats för en mäktig fransk roman, skriven av Danel Arsand (...) Hans gripande litterära metod, såväl språkligt som berättarmässigt, gör att jag hoppas få läsa mer av honom.»

Bloggen Inre exil om Jag lever och du hör mig inte

»Appanahs prosa är sinnrik men ändå rakt på sak, kvaliteter som Maria Björkmans översättning tar väl tillvara. (...) Titeln anger det enda mått av frihet som beskärs alla. Även om den som sagt kommer från Ver­laine är det svårt att inte förknip­pa titeln också med den him­melsflik som Meursault i ’Främ­lingen’ ser genom sitt cellfönster: nog att fylla ett liv med innehåll, kommer Camus romanhjälte fram till, om den så varit det enda av yttervärlden han sett. (...) Man kan se ’Himlen över take

Svenska Dagbladet om Himlen över taket

Nyhetsbrev

Följ oss på Facebook Twitter